Hector berättar om livet som dansare på Kuba!

Har ni ofta funderat på hur Hector arbetade på Kuba? Har ni undrat över hur livet som dansare på Kuba är? Jag gjorde en liten intervju med Hector, och här nedan kan ni läsa hur tufft danslivet egentligen är, bakom alla kulisser, häftiga scenkläder och fantastiska dansshower! =)


Hector, hur är livet som dansare på Kuba? Är det glamoröst?

Livet som dansare på Kuba är väldigt tufft, men samtidigt väldigt roligt. Man måste vara på danslektionerna väldigt tidigt på morgonen för att börja med uppvärmning och sedan är det tekniklektion. Sedan kommer dagens danslektion som till exempel kan vara Rumba.

Ofta börjar man så tidigt att det inte finns tid att äta frukost, men trots det så har vi dansare det jättebra tillsammans. Det finns alltid tid för att skämta med varandra, berätta roliga historier mm, och det är det som gör dagen!

Danslektionerna slutar klockan fyra på eftermiddagen, och sedan går man snabbt hem och duschar och vilar lite. Klockan nio på kvällen börjar Kabarén, som är den dansshow som man medverkar i varje kväll. Den visas i två omgångar varje kväll, den första börjar klockan 23.00 och den andra klockan 01:00. Så man kommer hem väldigt sent på natten och hinner inte sova så mycket tills nästa dag.

På Kuba tror jag att alla föds som dansare, så det är tufft att bli bland de bästa. Vissa kommer hela vägen upp till att jobba som dansare, medan vissa stannar på vägen. Det är rätt hårt!





Vad tycker du om dansutbildningen på Kuba? Hur är den?

Kubas dansakademier har en riktigt hög nivå! Dansarna som examineras från Kubas akademier blir helt kompletta dansare, bra förberedda för livet som kommer. Ett levande exempel på det är jag! Jag är dansare, musiker, sångare och konstnär.

Som dansare på Kuba går man först på ENA, som är en treårig dansutbildning på Nationalkonstskolan. Sedan studerar man vidare på ISA som är 5 år. Det är en dansutbildning på universitetsnivå.


Hur var tiden då du jobbade i den kända dansgruppen Yoruba Andabo?

För mig var det en stor erfarenhet i livet att arbeta med dem i 13 år! Jag var deras ”förste dansare” och koreograf, och det är en framgång i min karriär som jag aldrig kommer att glömma!

Vi reste mycket med gruppen, bland annat till Mexico två gånger, Spanien, Frankrike, Schweiz med flera. Vi vann mycket priser med gruppen, den största framgången och succén (som alla artister önskar sig) är att vi vann en Grammy!



 

Vad betyder dansen för dig?

Dansen är hela mitt liv, men jag har två passioner i mitt liv; Dansen och Judo. Jag älskar båda lika mycket!




Det här var bara en liten del av Hectors bakgrund på Kuba, men jag lovar att det kommer mer framöver =)
Kram Lina!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0