Lina bloggar: Långväga besök!

Hej!

Nu ska ni få veta något roligt! Kommer ni ihåg Cristian från Spanien som besökte Tropical Sundsvall förra året? Han tyckte så mycket om att vara här, att han nu kommer tillbaka! Under två veckor i maj/juni kommer han att vara här i Sundsvall för att ta privatlektioner i Rumba av Hector.

Jag gjorde en liten intervju med Cristian inför hans vistelse här.


Varför kommer du tillbaka till Sundsvall igen?

- Hector är en god vän till mig och jag vill så gärna träffa honom igen. Det är mycket värt för mig att träffa Hector, ta kurser och umgås med honom igen, men även att träffa Lina. Jag längtar också till att träffa alla elever i Tropical Sundsvall och se hur alla har utvecklats under ett år!





Hur lärde du och Hector känna varandra?


- Jag lärde känna Hector på en festival i Barcelona 2010, där jag gick på hans kurser i Afrokubanskt och Rumba. Där insåg jag vilken teknik han har i dansen, och vilken bra lärare han är. Under festivalen lärde jag känna honom närmare och insåg vilken bra människa han är, både som dansare och privat.





Varför åker du så långt som från Spanien för att ta privatkurser av Hector?

- Det var när jag såg Hectors utlärningsteknik och kvalité som jag bestämde mig för att lära mig av honom. Trots att det är lång distans mellan oss, är det mitt stora intresse och längtan att lära mig som gör att jag vill åka ända till Sundsvall!


Vilka är dina favoritdanser?

- Mina absoluta favoritdanser är Timba Cubana (salsa) och Rumba (framförallt Columbia och Guaguanco). Jag tycker även om afrokubanskt, flamenco och ballroom.


Hur fick du upp intresset för Rumba?

- Mitt stora intresse för Rumba väcktes då jag började känna mig säker i Salsan. Jag kunde göra många turer, men det kändes som att något saknades. När jag kom till Barcelona från Chile, började jag dansa med ett danskompani som heter "Calle Real de Jorge Camaguey".

När jag såg hur de blandade Salsa och Rumba i dansen, tänkte jag att det är det här som jag har letat efter! Rumba kom därefter att fylla mina dagar från morgon till kväll! Det är en av anledningarna till att jag nu kommer till Sundsvall och tar privatkurser.





Hur ofta tränar du dans?


- Jag har dansträning åtta timmar i veckan med mitt danskompani. Utöver det tar jag individuella lektioner för att utveckla min egen stil och slipa på detaljer. Jag anser att kunskap inte upptar något utrymme, utan det leder till kvalité!


Vad har du för förväntningar inför din vistelse i Sundsvall?

- Jag hoppas på att få lära mig mycket av min utmärkta lärare Hector och växa som "rumbero". Jag hoppas också på att få ser mer av Sundsvall och lära känna det trevliga folket, precis som förra året. Vem vet, kanske jag hittar någon kärlek också, hahaha.


Vad skulle du vilja hälsa till Tropical Sundsvalls dansare?

- Jag skulle vilja ge ett råd till alla dansare i Sundsvall och det är att ni aldrig slutar att utveckla era danskunskaper, för på så sätt kan ni lära er danser som kompletterar den nuvarande. För mig förändrades hela livet när jag började dansa Rumba och använda Rumba i Salsan. När ni upptäcker den världen kommer hela eran dans att förändras till det bättre!

En annan sak är att ni inte ska vara blyga att uttrycka era rörelser i dansen, det är positivt och fint om ni dansar med hjärtat, för då utvecklas er egen personliga stil (men ni måste ha en bra bas i dansen).



Visst är det roligt att Cristian kommer tillbaka och hälsar på oss? Förbered er på en stor överraskning på Club Bachata i maj månad!!!! =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0