Lina bloggar: Min resa, DEL 2!

Hej alla!

Eftersom det finns så många minnen att dela med sig av från min resa till Kuba, kommer jag att göra några olika delar i bloggen. Det är helt omöjligt för mig att få med allting i ett enda inlägg, eftersom det finns så mycket som jag vill berätta för er.

I det här inlägget kommer jag att berätta om musiken och dansen på Kuba! För oss som älskar dans, är Kuba ett riktigt paradis. Salsa- och Reggaetonmusik spelas överallt, dygnet runt, på varje gata och i varje hörn.  Folk spelar hög musik och sitter ute på gatorna och umgås, spelar domino och dansar. Musiken och dansen för verkligen människor samman! I kvarteren känner alla varandra och dörrarna står ständigt öppna för att kliva in och hälsa och prata med varandra. Jag älskade stämningen!




 



Det är tydligt att rytmen och dansen är något som barnen på Kuba växer upp med, då föräldrar, kusiner och äldre barn lär de yngre olika danssteg. Jag tyckte att det var jättehäftigt att se hur bra alla barn dansade, även de yngsta som dansade i sina blöjor i takt till musiken! De yngre barnen tittar hur de äldre dansar och försöker göra likadant. Efter att ha varit på Kuba i någon vecka, var det omöjligt att stå still så fort man hör musik!

Alla kända Salsagrupper som jag har skivor av hemma, spelade live alla dagar i veckan i La Habana. Riktigt kul att se grupper som Pedrito Calvo, Adalberto Alvarez y su son, Havana de Primera mfl. Det finns två ”Casa de la musica” i La Habana, där det spelas Salsa varje kväll med kända band. Det är ett måste när man är på Kuba att besöka det!





Vi var ute varje kväll på olika Salsa- och Rumbaställen, som ofta är på olika innergårdar där man dansar utomhus under öppen himmel. Det är verkligen härligt att dansa utomhus i den tropiska värmen, och titta på alla duktiga dansare! På Kuba spelas nästan ingen Bachata, utan det är Salsa, Reggaeton och Rumba som gäller.

 

Rumba är en dans som verkligen speglar den Kubanska kulturen, och är väldigt populär! Den mest kända dansgruppen är Yoruba Andabo, gruppen som Hector var förste dansare i under 12 år, och vi gick på flera konserter med dem. Verkligen häftigt! Inom Rumba är Hector väldigt känd på Kuba, alla känner honom, frågar efter honom och berättar hur duktig dansare han är. Vi ska vara riktigt stola över att ha honom i Tropical Sundsvall!!




När vi reste runt på Kuba var vi ut på olika dansställen och det blev otroligt mycket dans. Jag köpte med mig massor av skivor med ny musik, som vi kommer att spela på lördag på Club Bachata! Kuba är verkligen ett så häftigt och annorlunda land, jag hoppas att ni får chansen att se Kuba någongång!

Här är en video som jag hittade på nätet, men som får mig att minnas Kuba mycket! Alla gatorna ni ser i klippet har jag gått på, och människorna som dansar är gruppen "Los Muñequitos de Matanzas", gruppen som vi var på träning med under en dag. På min Facebook hittar ni bilder från träningen och med mig och gruppen. Hoppas att ni genom klippet kan uppleva lite av vad jag kände på Kubas gator, att det är så mycket glädje och dans trots att det är väldigt fattigt. Jag älskar Kuba!!!




KRAMAR LINA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0