Lina bloggar: Min resa till Kuba!

Hallå!

Nu är jag hemkommen från min resa på över en månad till Kuba! Jag är sprickfärdig att få berätta om alla mina upplevelser till er!

Jag vet knappt var jag ska börja, för Kuba är så fantastiskt och jag har fått se och göra så mycket. Jag åkte inte dit som "riktig" turist, utan bodde med lokalbefolkningen och fick se saker som få turister får se. Att bo på Kuba innebär att leva väldigt enkelt och med få moderniteter. Trots det finns det en glädje, en stark gemenskap och ett sprudlande liv på gatorna!

Ett roligt minne som jag har, är när jag kom till vår lägenhet på Kuba och gick på toaletten. När jag sedan tryckte för att spola, hände ingenting. Jag fick lära mig att i Kuba spolar man toaletterna med en hink vatten. Sedan försvann elektriciteten och allt blev mörkt. Några minuter senare kom ljuset tillbaka. När jag skulle duscha, visade de mig hur man värmer vatten på spisen, för att sedan duscha med en hink vatten och en skopa. Kackerlackorna sprack hit och dit varje dag i lägenheten. VÄLKOMMEN TILL KUBA! sa de och skrattade. Jag tycker att det var jättekul! Det som kändes lite annorlunda i början, blev en vana efter en månad. Första kvällen när jag kom hem till Sverige, kom jag på mig själv med att sätta på vatten att värma på spisen. Haha!!


 


För den som älskar dans och musik är Kuba ett måste! Vi dansade överallt, när som helst och hela tiden! Allt från Salsa, Rumba, Afrokubanskt och Reggaeton. Musik hörs på gatorna överallt, och såväl barn som vuxna dansar på gatorna. De små grannbarnen som bodde bredvid mig, dansade Reggaeton i sina små blöjor på gatan. De var mindre än en meter långa, och rörde sig bättre än de flesta svenskar, haha. De imponerade verkligen på mig! Barnen lär varandra olika danssteg, och det är ständigt liv och rörelse på gatan. Jag älskade det!




Jag gick på konserter med flera kända dansgrupper och fick kontakter för livet. Jag tog danskurser i Rumba av kända dansare, bland annat Yeniselt från Yoruba Andabo. Hon var en stenhård lärare, och väldigt duktig! Kvällarna spenderades ute på olika dansevenemang, och vi hade hur kul som helst.

Vi hyrde en bil och åkte runt till flera olika städer under vistelsen, så jag har besökt La Habana, Matanzas, Pinar del Rio, Viñales, Soroa, Trinidad, Varadero, Cienfuegos mfl. Kuba är väldigt grönt och vackert, med mycket djungel och olika växter. Tropiska frukter som mango, papaya och ananas finns överallt, och de smakar underbart!




Jag tycker mycket om den kubanska maten, som oftast är ris med bönor, yuka (casavarot), kyckling/griskött/fisk, grönsaker, bananer tillagade i olika former mm. Vi åt alltid på små Paladarer, som lagade supergod mat! Paladar är en liten restaurang som folk öppnar i sina hus, där man högst får ha 15 matgäster. Det känns lite som att man äter hemma hos någon. Jättebilligt och jättegott!!

Nu när jag är hemma i Sverige saknar jag allt liv, rörelse och dans på gatan, hundar som skäller, folk som ropar och hojtar, värmen, musiken, alla hål i gatan, barnen som leker högljudda på gatan så att det känns som att man bor utanför en skola, människorna och alla glada skratt. Kuba är så annorlunda och så häftigt. Nu när man är tillbaka i Sverige tänker man på ett helt annat sätt.



Jag planerar redan en resa tillbaka!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0