Lina bloggar: Olika musikstilar - vad är vad?

Hej allihopa!

Härlig lördag!

Imorse vaknade jag med en ny idé som jag självklart måste dela med mig av till er!

Jag får ofta frågor av er om hur man hör skillnaden mellan de olika genrena i latinomusiken. Till exempel hur man hör när det är Salsa, Merengue, Cumbia, Reggaeton eller Bachata som spelas.

På vår Club Bachata blandar vi alltid musiken och många blir osäkra på vilken genre som vi spelar just då, och vågar kanske inte gå upp på dansgolvet och prova.













Därför skulle jag vilja erbjuda er möjligheten att lära er att lyssna och skilja mellan olika genrena i latinomusiken. Det är även något som skulle göra det lättare för er i framtiden, dvs att kunna koppla rätt musik med rätt dansstil =)

Jag förstår att det inte är helt lätt att höra de olika dansstilarna i början, utan det kommer ofta allt eftersom att man har dansat längre och lyssnat mycket på latinomusik. Ibland är det inte lätt att skilja de olika takterna åt, och därför skulle det vara så bra att träffas under ett tillfälle och visa er!

Min tanke är därför att vi träffas vid ett tillfälle, förslagsvis 1,5 eller 2 timmar, där vi ägnar en stund åt varje genre. Då kan vi förklara musikstilen, visa takten som tillhör respektive dansstil och lära ut några grundsteg som ofta används. Vi vill såklart att ni ska utveckla era musik- och danskunskaper =)

Vad tror ni? Skulle ni vara intresserade av detta?


Här nedan kommer jag att lägga upp ett klipp av varje musikstil som vi spelar. Sedan finns det såklart massa fler stilar, men jag tar upp dem som vi dansar mest till i Sundsvall.  

Testa er själva och se om ni är säkra på att ni kan skilja de olika danserna =)
 
 
Hur gick det?

Jag tror att det kan vara en kul grej att träffas och utveckla musikkunskaperna =)

Danskram
Lina

Kommentarer
Postat av: åsa

Jättebra idé ju!
(men, var är facit? jag scrollade ner o letade o letade...) ville ju kolla om det stämde. :)

bachata
cumbia
salsa
reggaeton
merengue

2012-11-26 @ 14:30:49
Postat av: Cha Cha cha

Låter roligt och perfekt. När kan ni? Och var? Pris?

2012-12-02 @ 23:28:47
Postat av: Lina

Hej!

Vad kul att ni tycker om idén! Det blir roligt att anorda ett sånt tillfälle.

Chacha: Vi vet inte exakt än, men det blir under vårterminen, så vi kommer meddela er.

Åsa: Rätt svarat! Bra! :D

2012-12-05 @ 18:50:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0