Ida gästbloggar: Carnaval Cubano 2013

Hej alla!
 
Nu är det länge sen som jag bloggade och därför tänker jag först ta tillfället i akt för att kort presentera mig. Många av er vet vem jag är men jag vet också att jag är ett nytt ansikte för flera. Jag heter Ida och jag har tagit kurser under två års tid av Lina och Hector. För ett år sedan flyttade jag hem till Uppsala där jag nu bor och jobbar, men självklart håller jag i dansen och dansar så ofta jag bara kan och får möjlighet. =)
 
Idag gästbloggar jag för att berätta om mina upplevelser från Carnaval Cubano i Tampere. Jag har sedan länge hört om festivalen och jag tänkte åka redan förra sommaren, men jag visste att nivån skulle vara hög och kände mig därför inte riktigt redo. När det var dags för festivalen i år kände mig mer redo och laddad än någonsin och bestämde mig för att åka. När är man redo att ge sig iväg på en festival? Det tror jag att man själv har svaret på, det finns många festivaler och olika svårighetsnivåer. Men som sagt, man känner själv när man är redo för en stor utmaning. Tveka inte! =)

Vi flög till Tampere och direkt när vi hade landat åkte vi till en stor fest där vi dansade hela natten lång. Dagen efter drog festivalen igång på riktigt med alla workshops.
 
Under dagarna har jag tagit många kurser, bland annat i ladies styling där jag har lärt mig fina detaljer som jag kan lägga till i salsan, jag har tagit kurser i salsaton, cubaton, mambo, chachacha... Ja, listan kan göras lång. Jag har upplevt så otroligt mycket. Jag har tagit kurser från riktiga dansproffs, lärt känna massor med fantastiska människor, skrattat så tårarna har runnit, dansat dagarna och nätterna långa och njutit av varje sekund! =)
 
 
 
Från Solangels och Magléns kurser! SÅ lärorikt och inspirerande! =)

Hela dagarna jag har umgåtts med instruktörerna och andra dansare där vi tillsammans har pratat, skrattat, ätit lunch, lärt känna varandra och haft SÅ roligt! Det har varit ett späckat schema med workshops hela dagarna och direkt efter kurserna var det snabbt hem för att göra sig iordning för fest där vi dansade hela natten lång!
 
Stämningen var på topp under festerna! =)
 
Två av kvällarna var det showtime där eleverna från dansskolan + alla instruktörer bjöd på en rejäl show med flera olika danser. Det var otroligt proffsigt, vackert, snyggt ihopsatt och det förde tankarna till dansens ursprung - Kuba! Showen hette Dancers of the Caribbean och det är en av de bästa föreställningarna som jag har sett! =)

Från den färgsprakande showen Dancers of the Caribbean!

Jag har så många minnen från festivalen och jag har försökt att komma fram till det bästa minnet men det är omöjligt. Jag har upplevt så obeskrivligt mycket att hela festivalen är ett stort, oförglömligt minne. Kurserna har varit så otroligt bra och jag vill passa på att poängtera vilka proffs det är som reser till festivalen för att hålla i kurser. Jag har lärt mig hur mycket som helst och jag har verkligen utvecklats som dansare tack vare deras kurser, deras smittande engagemang och deras kunskap. TACK! =)

 
Jag och Alfredo!                                    Jag och Maria!
 
Jag och Fredy!
 
                        
                         Diamarys och Jag!
 
Jag och Maglén!
 
 
Det är svårt att beskriva stämningen på plats, den måste upplevas. Att få lyckan att få ta kurser av riktiga dansproffs är inte en självklarhet och det ser jag som en stor ära att jag har fått göra. Alla människor som jag har träffat under den här festivalen har varit så otroligt trevliga, varma, godhjärtade och vi har tillsammans tagit varandra till våra hjärtan.
 
Det här var min första internationella festival, men det är med all säkerhet inte min sista. Jag vet att jag garanterat kommer att vara på plats i Tampere hos Salsa House igen nästa sommar, mer redo än någonsin att fortsätta att lära mig ännu mer och fortsätta att träffa fantastiska dansare från hela världen! =)
 
 
Fortsätt att dansa, känn glädjen, lär av varandra och fortsätt att utvecklas! Som dansare finns det alltid mer att lära!
 


Stor kram från Ida!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0