Johanna gästbloggar: Min resa till Peru!

Hej!

Jag heter Johanna och dansar Salsa och Reggaeton med Tropical. Idag gästar jag bloggen för att berätta om min oförglömliga resa till Peru i somras! När jag kom hem berättade jag genast allt för Lina och hon tyckte att det skulle vara roligt om även ni fick höra/läsa om min resa =)

Det hände så mycket saker under min resa, så jag har valt ut några av de roligaste händelserna att berätta om, annars får ni sitta och läsa i flera timmar. Jag åkte för första gången helt ensam till Peru för att hälsa på mina släktingar och var där en hel månad! Dom bor i en stad som heter Barranco som ligger utanför Lima. 

 

Det bästa som hände på hela resan (förutom att jag fick träffa min underbara farmor och alla andra släktingar) var att jag gick på Romeo Santos stora livekonsert!

Romeo Santos och Juan Luis Guerra var i Peru just då och när jag såg att de skulle ha en konsert tillsammans blev jag överlycklig! När jag klev in på arenan där de skulle spela förstod jag på riktigt att jag verkligen skulle få se dom. Det var så häftigt!

 

Jag och Pilar (tjejen som följde med mig på konserten) väntade i över en timme i kylan innan dom började, men det var värt det. Hela publiken blev vild när Romeo Santos kom ut på scenen! Alla skrek, hoppade, viftade med armarna och hela publiken sjöng med i hans låtar. Massor med par dansade även till musiken.

Romeo tog upp några personer ur publiken på scenen och den första som fick komma upp till honom var en tjej. Han gjorde massor med saker som gjorde alla andra tjejer i publiken avundsjuka (och säkert några killar också), då han kramade henne, gav henne en kyss och satte hennes hand på hans!!

 
Sedan ville Romeo veta om han hade några killfans och tog upp några killar på scenen för att sjunga med honom. De sjöng inte så bra, så när fjärde killen kom upp sa han till Romeo att han kunde alla låtarna utantill. Då började bandet spela superkända låten "Ella y Yo" som Romeo gjorde tillsammans med Don Omar. Killen började sjunga tillsammans med Romeo och det var så häftigt! Jag har alltid gillat den låten och nu när jag fick höra Romeo sjunga den bara några meter framför mig så blev låten helt plötsligt 10 gånger bättre! 


Konserten var en sån häftig upplevelse och det är något jag aldrig kommer att glömma! Det var dessutom Romeos födelsedag och hans egen personal kom upp på scenen med en tårta. Jag och hela publiken sjöng Ja Må Han Leva för honom =)

En annan dag åkte jag, min farmor, min faster och min kusin Gabriel till ett ställe som heter "El Parque De Las Leyendas". Det är ungefär som Skansen i Stockholm, men mycket större och med andra (mycket ovanligare) djur. Det fanns lejon, tigrar, svarta leoparder, strutsar, giraffer, lamor, pingviner och mycket mer. Det var riktigt roligt att vara där och se dom här djuren! Det var en sån fin miljö där, bland annat ett litet vattenfall.

 

Jag och min kusin Elvis var även till ett ställe som heter "Polvos Azules", en stor galleria där det finns allt man kan tänka sig! Allt är dessutom jättebilligt, speciellt filmer och skivor. De flesta filmerna och CD-skivorna kommer till Peru långt innan vi hittar dom här i Sverige. Jag köpte några filmer som inte ens har kommit på bio här i Sverige än! =)

Efter att ha varit i gallerian några timmar promenerade vi till huvudstaden Lima och på vägen såg vi många roliga sevärdheter. Bland annat presidentens hus och en staty av San Martin (San Martin var den som fick ut alla spanjorerna ur Peru). Vi gick in i en riktigt gammal och fin kyrka och passade även på att besöka ett museeum.

 

På Perus nationaldag åkte vi till en stad som heter Lurin. Där var vi på en restaurang som hade ett häststall utanför. Hästarna brukar uppträda på nationaldagen, så efter fikat på restaurangen gick vi ut och såg showen. Hästarna gjorde en dans som heter "La Marinera" och det var riktigt häftigt att se. De var så duktiga!

 

Resan har varit väldigt händelserik, jag hann även vara med om ett läskigt jordskalv! Jag längtar redan till nästa gång jag kan åka dit =)

Kram

Johanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0