AfroKubanskt och Cubamix.

Tisdag idag! På Tisdagar håller Tropcial danskurser i AfroKubanskt och Cubamix. Jag var med och dansade båda passen! =)

Kl 18:00 idag startades AfroKubanskt för första gången. AfroKubansk dans visste jag inte alls mycket om innan dagens danslektion. Dansen har väldigt mycket av Kubas historia i sig och fokuserar mycket på hur slavarna dansade samtidigt som de arbetade, jagade, krigade, odlade, fiskade med mera.

Tropicals ena intrsuktör Hector har varit både dansare och koreograf i den kända afrokubanska dansgruppen ”Folklorica Yoruba Andabo de Cuba” under många år och har mycket erfarenhet inom de olika grenarna i afrokubanska dansen.

Det kändes otroligt roligt och intressant att lära sig lite om dansen idag! Det är inte bara är en dans utan det finns så mycket historia bakom dansen. Jag älskar historia och tycker det är jätteintressant så det kändes väldigt roligt att få prova på AfroKubanskt. =)




Lite bilder från Afrokubansk dans.



Efter AfroKubanskt började Cubamixen! Cubamix är en grym träningsform. Lite som dans-aerobic. Varje vecka har cubamixen ett nytt tema med en ny dansstil. Det är olika danser varje gång!

Idag var det Reaggeton. Riktigt svettigt och jobbigt men så himla roligt! Cubamix är ett riktigt bra träningspass. Det är så roligt, tiden springer iväg när man dansar… =)




Lite bilder från Cubamixen när vi dansade Reggaeton. 

Har haft en bra kväll fylld av dans. Avslutar blogginlägget med en gruppbild på gänget som var med på Cubamixen, några var även med på både AfroKubanskt och Cubamix!

Nu laddar vi om hörrni! Imorgon är det Bachata! Som jag har längtat! Min absoluta favoritdans som jag verkligen lever för. Imorgon drar den igång. Det blir hur kul som helst. Kl 18:00 imorgon på Kåren. Vi ses väl där?! =)


På återseende!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0