Lina bloggar: Hur hör jag takten i salsa?

Hej på er!

I år har vi rekordmånga dansare på Salsakursen och det är verkligen jättekul! Salsa är en sådan härlig dans som ger så mycket energi och glädje! Men i början kan det kännas lite knixigt med salsastegen, och många har berättat för mig att de har svårt att höra takten. Det brukar gå bra när Hector och jag står bredvid och räknar, men på fester eller när ni socialdansar, kanske ni har svårt att höra takten själva? I dagens inlägg tänkte jag försöka mig på att förklara hur ni lär er höra rytmen bättre i Salsa!


Clave - Det viktigaste instrumentet i salsamusiken


Jag förstår att det är svårt att höra Salsatakten i början, för jag hade exakt samma problem när jag började dansa för första gången! Jag dansade på i 220 km/h och hörde aldrig ”den lilla pausen” som man gör när man kommer tillbaka till centrum i stegen. Ni vet när Hector räknar UNO, DOS TRES (PAUSA), CINCO, SEIS, SIETE. Man hoppar alltså över nummer 4 i räkningen, för den är en paus! Tänk därför på att ta det lugnt och göra den lilla pausen, man behöver inte stressa för att hinna med alla stegen.

När jag började dansa hade jag även svårt att höra ”ko-plingan” i musiken och hörde inte takten för fem öre! Det finns ju så mycket instrument i den kubanska musiken! När jag sedan kom på hur man hörde takten gick allt som ett rinnande vatten =)



Hector är musikalisk och spelar massor med instrument på fritiden


Det första jag kan rekommendera att göra, är att börja lyssna på Salsamusik hemma varje dag! Sätt på en skiva eller lyssna på Spotify så fort ni har en ledig tid, för det gäller att börja vänja sig vid att höra rytmen. Det är jättesvårt att börja lära sig takten ifall man bara hör Salsamusik på måndagar på kursen, och sedan lyssnar man aldrig på fritiden. Så sätt på en skiva på högsta volym och bara ha musiken på hemma =)

Kanske kommer ni på er själv med att dansa fram i Salsasteg hemma i köket medan ni lagar mat! Ifall ni ska ut och träna eller gå en promenad, ta med er musiken i en mp3 eller på mobilen. Jag lovar att det kommer att göra stor skillnad! När ni börjar höra takten i Salsa på riktigt, kommer ni att upptäcka att det är mycket roligare!



En bra skiva med långsamma låtar!
Los Van Van - La Maquinaria


Jag hittade en rolig sida på nätet som ni kan titta på som är helt gratis! Tryck på ”start the beat machine” när ni har kommit in på sidan: http://www.salsabeatmachine.org/

Det är en slags ”rytm-maskin” som ni kan träna steg med hemma. Ni kan göra takten både långsammare eller snabbare, det styr ni på knappen ”tempo”. Ni har en lärare som räknar åt er också, haha.

Om ni är tjej så börjar ni med höger ben bakåt när räkningen är ONE. Om ni är kille så börjar ni med vänster ben framåt när de räknar ONE. Där kan ni träna för er själva att höra på rytmen och gör vanliga grundstegen fram och tillbaka för att hitta flytet. Ni kan välja vilka instrument som ni vill ha med också!



Såhär ser programmet ut!


”Clave”, ”ko-plinga” och ”congas” var de viktigaste instrumenten för mig personligen när jag började dansa, det är dem som jag först lyssnade på i musiken. Det är lite olika för alla människor, vilka instrument som guidar en själv när man dansar. När man har blivit van så lyssnar man inte på något specifikt instrument, utan lyssnar mer generellt på rytmen. Prova er fram och hitta era knep!

I början kan jag också (utifrån egna erfarenheter) säga att det är lättare att dansa i par om både killen och tjejen i början håller räkningen i huvudet. Tänk er Hectors räkning tyst i huvudet, så tappar ni inte bort er så lätt. Räkna även tyst i huvudet när ni lyssnar på musiken hemma. Kanske börjar ni drömma om UNO, DOS TRES, CINCO, SEIS, SIETE till slut!!

Efter några veckor kommer ni att märka att ni inte ens räknar tyst i huvudet längre! Det är ett bra tips för att hålla reda på era steg i början när ni dansar med någon. Kom ihåg att ta det lugnt och kom alltid tillbaka till centrum när ni gör grundstegen. Försök slappna av och lyssna på rytmen.


Här är även en video som jag hittade på Youtube som kanske kan hjälpa, även fast den är väl detaljerad.




Tänk också på att det här är träning som tar lång tid, man kan inte lära sig takten över en natt. Ha tålamod, det kommer! =)


Vi ses på Salsakursen på måndag och övar mer!

KRAM LINA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0