Lina bloggar: Socialdans är guld värt!

Hej alla dansälskare!

Jag får ofta många frågor och funderingar kring hur man egentligen dansar latinodanserna utanför kurserna, vad man har för nytta av att kunna dessa danser och vart man egentligen kan träna på det man lär sig på kursen. Därför tänkte jag ägna dagens inlägg åt att berätta lite hur ”latinodans-världen” fungerar =)

Att gå på danskurserna är grunden för att man ska lära sig att dansa bra från början, kunna utveckla sin dans och verkligen få till känslan för takten och turer. Om man vill bli en bra dansare är det viktigt att gå kontinuerligt på kurserna och att fortsätta dansa flera terminer (även om man själv tycker att man börjar kunna dansen bra efter någon termin). Själv gick jag alltid på såväl nybörjar- som fortsättningsnivå när jag började dansa, även fast jag redan kunde alla grundstegen och de enklare turerna. Det gjorde jag för att jag tyckte att det var så himla kul, men även för att stegen verkligen satte sig i huvudet (utan att man behövde räkna eller tänka mycket på hur man satte fötterna).

Det är något som jag kan rekommendera till alla, att ta det lugnt i början och inte avancera för fort. Det är viktigare att man lär sig grunden bra och känner att man kan dansen som ett rinnande vatten innan man börjar göra svårare turer =)


Grundsteg nöts in på en av våra kurser


På alla kurstillfällen, oavsett dansstil, visar Hector och jag olika turer som man kan göra i de olika danserna. Det finns inga ”regler” för hur man ska dansa när man sedan socialdansar, utan allt handlar om att improvisera och ha roligt! Vi tjejer följer killarna och de steg som killarna visar oss!

Turerna som jag och Hector visar er varje vecka, är inspiration som ni kan använda er av när ni dansar själva. Man behöver inte heller göra våra turer exakt som de är när ni dansar fritt, utan på dansgolvet kan ni blanda olika turer som vi har gjort och göra de till ”era egna”. Ni kanske tar en början på en tur och avslutar med en annan tur. Se alla våra kurser som inspiration och tips på hur ni kan dansa när ni socialdansar!


Hector och jag visar en tur på en av våra kurser


På våra kurser lär man sig otroligt mycket, men för att lära sig att verkligen DANSA, slappna av och känna musiken, måste man ut och socialdansa på olika uteställen. Här är vår Club Bachata ett perfekt tillfälle att dansa på ett avslappnat sätt tillsammans med trevligt umgänge! Det spelar ingen roll om man bara har gått en termin på nybörjarkursen, utan alla kan dansa tillsammans och lära av varandra!

Jag kan även rekommendera att åka till andra städer och gå ut och dansa latinodans, då det anordnas en hel del evenemang runt om i Sverige. Det är ett kul sätt att lära känna nya människor, samtidigt som man utvecklar sin dans!


Håkan bjuder upp mig på dans på Club Bachata!


När man är ute och dansar kan man som tjej inte veta vad killen ska göra, utan här gäller det att slappna av, följa efter och bara ha roligt! Det gör ingenting om det blir fel ibland heller, då skrattar man och börjar om från början bara! Alla gör fel ibland, även Hector kan tappa bort sig någon gång, så det är absolut inte hela världen! Huvudsaken är att man har roligt och njuter av den härliga musiken.

På alla uteställen där det spelas latinomusik, vart än i världen du befinner dig, spelas det alltid en blandning av Salsa, Bachata, Reggaeton, Merengue mm. Därför är det alltid bra att kunna flera danser, så att ni verkligen kan njuta av hela utekvällen. Tropical Sundsvalls kursutbud är väldigt brett, så ta chansen att lära er flera danser för att bli en så bred dansare som möjligt!


En av Club Bachats härliga kvällar!


Jag hoppas att ni har fått er en bild av hur viktigt det är med såväl kurser som socialdans. Det bästa är att kombinera båda, och att fortsätta dansa under flera år. Det är även viktigt att ta kurser av bra utbildade och pedagogiska lärare, då det är svårt att bli en bra dansare om grunden är felutlärd.

Så ut och dansa på massor med roliga evenemang och skaka loss på dansgolvet! Vi ses på kurserna som är öppna varje vecka för alla som vill prova!


DANS-KRAM
LINA


Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra inlägg! Vi ses på Club Bachata! =)

2012-02-09 @ 22:26:29
Postat av: Anonym

Jag håller me!

2012-02-10 @ 08:07:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0