Lina bloggar: Så blir en koreografi till!

Hejsan!

Hector och jag uppträder ofta med olika koreografier i Salsa och Bachata, och idag tänkte jag berätta om hur en koreografi egentligen blir till hos oss. Det är ofta ett ganska tidkrävande jobb, för en koreografi görs inte på en dag.

Det börjar alltid med att vi väljer ut en låt som vi tycker extra mycket om - en absoluta favoritlåt för tillfället. Låten som man väljer är halva koreografin, så det är väldigt viktigt med rätt låtval. Dessutom ska man tillbringa dag och natt med den låten under en lång tid, så det gäller att det är en låt som man känner från hjärtat =)

Nästa steg är att lyssna på låten om och om igen och göra sig en bild i huvudet om hur man vill att koreografin ska se ut. Jag lyssnar alltid på låttexten och alla ljudeffekter i låten. Jag tycker att det är otroligt viktigt att lyssna på vad sångarna sjunger om i låten, och utgå från det när man bygger upp koreografin.



Hector och jag i en "Bachata slide"


När man har kommit på vad man vill presentera med koreografin, börjar det stora jobbet med att testa sig fram med dansen och välja ut vilka turer och rörelser som ska vara med. Ofta har jag drömt om dansstegen på natten och har en bild framför mig om hur jag vill att det ska se ut, men det gäller att anpassa stegen till musiken och tajmingen. Hector är en nattmänniska, så han kommer också på idéer till koreografin sent på kvällen. Då gäller det att skriva ner dem direkt eller filma =)

I varje koreografi som vi gör, vill vi visa på utveckling och visa på något nytt. Därför tar vi med våra favorit-figurer som vi har gjort under terminen i koreografin, för att visa på vad vi lär ut. När vi håller på att utveckla koreografierna och träna oss fram, får vi ofta göra förändringar och byta plats på steg som vi hade tänkt ut. Det gäller att finputsa koreografin under uppbyggnadens gång. Man vill göra sitt allra bästa!





Ett exempel på en klurig grej, kan vara att få till ett visst steg exakt till en ljudeffekt i mitten av låten. Då får man anpassa figuren så att man kommer till den tänkta rörelsen i perfekt tajming =)

Vi brukar även vilja göra snabba steg och fotkombinationer till vissa rytmer i musiken, så då gäller det att planera in och räkna ut hur man ska tajma stegen. När hela koreografin är klar är det bara att nöta och nöta! Man ska kunna koreografin om man såväl blir väckt i sömnen!

Här ser ni ett exempel på en koreografi som vi har gjort!






Hoppas att ni har fått en bild av hur vi jobbar! Det är hur kul som helst att hitta på och öva in nya koreografier! Det tar tid och vi övar väldigt mycket, massor med timmar i veckan. Det är mycket jobb som egentligen inte syns sedan, utan som handlar mer om framställningen och presentationen. 

Vi lovar att ni får se mer koreografier framöver =)

Kramar!
Lina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0