Lina bloggar: Högsäsong på turer!

Hallå där!

Danssugna som vi är, kan inte jag och Hector ta ledigt från dansen! Nu när terminskurserna är avslutade, passar vi på att träna in och komma på nya turer inför hösten! Många är nyfikna och undrar hur det egentligen går till när vi kommer på olika turer. Därför tänkte jag berätta lite om det idag =)

Idéer till olika steg och turer kan dyka upp i huvudet när man minst anar det, och då gäller det att ta chansen att öva in dem direkt. Ibland händer det att jag ringer Hector sent på kvällen och frågar ifall han kan prova några steg som jag har tänkt ut, innan jag glömmer bort dem! Han hakar alltid på! Ofta drömmer jag om dansen på nätterna, så man kan säga att vi lever med dansen 24 timmar om dygnet.

När Hector kommer tillbaka från olika festivaler utomlands, brukar han vara full av energi och har massor av nya idéer till turer. Vi brukar inspireras av andra duktiga dansare och "lånar" sedan några av deras steg och gör om dem till våra egna. Ibland kan jag se någon av mina duktiga vänner (som är danslärare på hög nivå) göra någon snygg början till en tur, och vips har jag kommit på en hel figur, bara för att jag ser dem göra en speciell rörelse med händerna i början =)





Ibland är det inte helt lätt att vara två starka viljor när vi ska öva in turer, speciellt när vi började dansa tillsammans för några år sedan var det extra svårt. Både jag och Hector är väldigt envisa och i början ville ingen av oss ge vika när vi hade en idé. Nu har vi verkligen blivit ett sammansvetsat team och oftast går allt som på räls =)

Timmarna kan bara flyga iväg när vi tränar och vi ägnar säkert 2-3 timmar åt varje tur som vi lär ut till er på kurserna. Allt för att turen ska bli så bra som möjligt! Vi tycker om att vara strukturerade och ha allting planerat, därför filmar vi alltid turerna så att vi ska komma ihåg vad vi har gjort tidigare. Vårt filmbibliotek har växt sig stort! Vi har gjort en hel del turer under de här 3 åren med Tropical.

När Hector har varit sjuk någon gång, har jag alltid ringt in Sanny och Håkan som "vikarier". De har gjort ett suveränt jobb med att hoppa in och ersätta Hector för några dagar. Jag är verkligen imponerade av hur bra de har gjort det!

På så sätt har de också fått ett smakprov på hur vi tränar, för då har vi träffats en heldag och övat in vad vi ska göra på kursen. Jag och Hector är vana att jobba i ett hårt och intensivt tempo, så jag kan tänka mig att det har varit en upplevelse för Sanny och Håkan att testa på hur det är =)

Hoppas att ni har fått en bild av hur vår dansvärld ser ut! Vi brinner för det här och älskar att lära ut dans till er! När ni sätter stegen i slutet av kurskvällen går vi alltid hem med ett stort leende på läpparna.


Fortsätt att kämpa på under kurserna, ni blir bara duktigare och duktigare!

Lina


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0